Koolhydraten

Koolhydraten is een verzamelnaam voor:

zetmeel, o.a. in: brood. aardappelen, rijst, peulvruchten, deegwaren
suiker, o.a. in: kristalsuiker, druivensuiker, honing, stroop
melksuiker, o.a. in: melk, karnemelk, yoghurt, kwark
vruchtensuiker, o.a. in: fruit, vruchten(sappen)

Koolhydraten beÔnvloedt bloedsuiker, glycogeenvoorraden en de insuline. Als u enkelvoudige koolhydraten (suikers) neemt zal uw bloedsuiker snel stijgen en nog sneller dalen. Hierdoor wordt u moe en slaperig, waardoor de behoefte aan suikers en koolhydraten toeneemt. Glucose is brandstof om bv. te kunnen lopen, praten en denken. Dit bloedsuiker reageert op de soort en hoeveelheid koolhydraat. De helft van uw voeding hoort te bestaan uit koolhydraten. Zetmeel bevat minder vet, is dus beter dan sacharose. Enkelvoudige koolhydraten worden snel opgeslagen omdat ze snel verteren en het lichaam tijd heeft om de calorieŽn te verbranden. Enkelvoudige suikers zijn: fruit, vruchtensappen, snoep, koekjes, cake, frisdranken. Complexe koolhydraten worden langzamer verteerd en worden bijna niet als vet opgeslagen, ze bevatten veel voedingsvezels. Complexe koolhydraten zijn: havermout, rijst, pasta, granen, volkorenbrood en aardappels.

of bel 06 33309552.